جراحی چاقی

متخصص جراحی چاقی,مینی بای پس,لیزر لیپولیز,عمل چاقی,درمان دیابت,حلقه معده,جراحی های لاپاروسکوپی

جراحی چاقی

متخصص جراحی چاقی,مینی بای پس,لیزر لیپولیز,عمل چاقی,درمان دیابت,حلقه معده,جراحی های لاپاروسکوپی

لیزر لیپولیز چیست؟

لیزر لیپولیز چیست؟

لیزر لیپولیز یک روش جراحی کم تهاجمی است که باعث تخریب سلول های چربی شده و از طریق ایجاد گرما باعث تحریک اثر سفت کننده روی پوست می شود. ابتدا پزشک محلول حاوی بی حس کننده و آدرنالین (محلول توموسنت) را به نواحی مورد نظر بدن تزریق می کند، سپس تحت بی حسی موضعی یک سوراخ کوچک در پوست ایجاد کرده و از طریق آن یک میکروکانولا که قطر تقریبی آن 1 تا 2 میلی متر و حاوی فیبر نوری است را داخل پوست می کند. سپس با انجام حرکات رفت و برگشت ملایم کانولا، انرژی لیزر لیپولیز به سلول های چربی منتقل شده و باعث پاره شدن سلول های چربی و تخلیه آسان آنها توسط فرآیندهای متابولیسمی طبیعی خود بدن یا بعد از اتمام لیزر لیپولیز، از طریق ساکشن می شود. همچنین انرژی لیزر روی لایه دوم پوست اثر کرده و باعث جمع و سفت شدن پوست می شود. تماس لیزر لیپولیز باعث بسته شدن فوری عروق خونی کوچک شده، در نتیجه در مقایسه با لیپوساکشن معمولی خونریزی، ورم و کبودی کمتر و دوره بهبودی سریع تر و دوره نقاهت کوتاه تر می شود.

آیا لیزر لیپولیز همان لیپوساکشن است؟ 

لیزر لیپولیز و لیپوساکشن هر دو روش های بسیار مؤثر در از بین بردن چربی های ناخواسته هستند. یکی از بزرگ ترین دلایلی که جراحی پلاستیک در سالیان اخیر، محبوبیت زیادی پیدا کرده به خاطر لیپوساکشن بوده است. لیپوساکشن یک تکنیک جراحی مؤثر برای بهبود شکل و نمای ظاهری فرد است. اگرچه لیپوساکشن تجمعات چربی را در بدن فرد از بین می برد و باعث شکل گیری مجدد بدن می شود ولی به عنوان روش جراحی کاهش وزن محسوب نمی شود. لیپوساکشن را می توان در شکم، پهلوها، بازوها، پشت، باسن، ران، ساق پا، صورت و گردن به کار برد. 

لیزر لیپولیز در مقایسه با لیپوساکشن معمولی یک روش کم تهاجمی است و دوره استراحت و غیبت از کار در لیزر لیپولیز در مقایسه با لیپوساکشن معمولی کوتاه تر است. علاوه بر آن نتایج درمانی استفاده از لیزر لیپولیز در نواحی از بدن که استفاده از لیپوساکشن، مرسوم نیست، بسیار عالی است. بسته به اهداف شما و وضعیت جسمانی تان، لیزر لیپولیز می تواند به عنوان یک جایگزین برای لیپوساکشن مورد استفاده قرار گیرد یا ممکن است پزشک معالج تان درمان ترکیبی با لیزر لیپولیز و لیپوساکشن معمولی را پیشنهاد کند.

در چه نواحی از بدن می توان لیزر لیپولیز را به کار برد؟ 

  • شکم
  • ساق پا
  • پهلوها
  • پشت
  • بازوها
  • صورت (غبغب – گونه)
  • ران ها
  • نواحی از گردن
  • باسن
  • بزرگی سینه در آقایان (ژنیکوماستی)
  • زانوها

همچنین از لیزر لیپولیز می توان برای جراحی مجدد و نیز همراه با سایر تکنیک های لیپوساکشن معمولی برای بهبود نتایج کلی و رضایت بیشتر بیماران استفاده کرد.

درمان دیابت با انسولین

درمان دیابت با انسولین

در درمان دیابت با انسولین هرگز، هنگامی که از درمان هایی مانند درمان گیاهی دیابت استفاده می کنید، نوع انسولین را تغییر ندهید مگر با تجویز پزشک معالج. توجه کنید که داروخانه به شما انسولین تاریخ گذشته ندهد. خودتان روی جعبه و تاریخ آن را بررسی کنید. هرگز انسولین تاریخ مصرف گذشته را تزریق نکنید. درجه بندی سرنگهای مصرفی بایستی با نوع و غلظت انسولین شما هماهنگی داشته باشد و این سرنگها را برای سهولت کار شما با رنگهای متفاوت مشخص کرده اند مثل انسولین u-100 سر نارنجی داشته و بر روی پوشش استریل آن u-100 ذکر شده است.

نگهداری انسولین در منزل و در مسافرت

اگر در درمان دیابت با انسولین، نگهداری و استفاده از انسولین به طور صحیح انجام نشود اختلال در اثر درمانی آن به وجود می آید. شیشه های انسولین اضافی را در یخچال نگهداری کنید. هرگز نگذارید که انسولین یخ بزند. انسولین مصرف روزانه خود در درمان دیابت با انسولین را نیز پس از استفاده در یخچال نگهداری کنید. اگر یخچال در دسترس نیست در جای خیلی سرد و به دور از روشنایی و گرما بگذارید. هرگز شیشه محتوی انسولین را تکان ندهید یا بالا و پایین نیندازید و با آن بازی نکنید زیرا تمام این موارد انسولین را آماده می کند که زود به هم چسبیده و به صورت محلول گره دار در آید و یا با حرارت کم سرمازده شود.

در درمان دیابت با انسولین از گرم شدن یا سرد شدن زیاد از حد انسولین در مسافرت جلوگیری کنید (مثلاً آن را در اتومبیل در بسته نگذارید). در درمان دیابت با انسولین انسولین خود را همیشه همراه داشته باشید، در مسافرت با هواپیما، در ساک دستی خود بگذارید که با خود حمل می کنید. در چمدان نگذارید. (کیف مخصوص برای حمل سرنگ، پنبه، الکل، و انسولین خود تهیه کنید).

انتخاب محل تزریق انسولین

دانستن این که چرا و در چه محلی انسولین را در درمان دیابت با انسولین تزریق کنید امری است بسیار مهم که بایستی به آن توجه کافی مبذول کنید. قسمت بالایی که بر روی بازوها، ران ها، کپل، ناحیه کمر، و شکم مشخص شده با تقسیم بندی به صورت مربع های کوچک برای تزریق انسولین در درمان دیابت با انسولین می باشد. برای بعضی قسمت ها به کمک افراد خانواده نیاز دارید چون برای شما دسترسی به آن مشکل خواهد بود. هر مربع محل جدیدی است برای تزریق انسولین روزانه در درمان دیابت با انسولین و بایستی حتماً در محل تعیین شده تزریق را انجام دهید. توجه به این امر پوست و قسمت های چربی دار بدن و عضلات را سالم نگه می دارد. برای هر تزریق روزانه محل جدیدی را انتخاب کنید و یک محل را حتی دوبار هم استفاده نکنید.

در درمان دیابت با انسولین به طور منظم از یک قسمت بدن که برای تزریق مشخص شده شروع کنید. مربع ها را به صورت حرکت ساعت (به طرف راست) آغاز کرده و یا بر خلاف حرکت عقربه های ساعت (از طرف چپ) مورد استفاده قرار دهید و تمام مربع های یک محل را مثل (بازوها) را قبل از این که به قسمت دیگر مشخص شده تغییر دهید تمام کنید. (مثل استفاده از دستها قبل از رفتن به قسمت مشخص رانها و یا بالعکس). این مسئله به تنظیم قند خون شما و درمان دیابت با انسولین کمک می کند چون محل تزریق در جذب انسولین و تنظیم قند خون تأثیر به سزایی دارد. اگر در روز برای درمان دیابت با انسولین دو مرتبه انسولین تزریق می کنید، برای تزریق دوم محل (مربع) جدیدی را انتخاب کنید در همان قسمت باز هم حرکت شما می تواند از بالا به پایین، از پایین به بالا و یا از راست به چپ، یا چپ به راست باشد. هرگز بدون نظم و سیستم مشخص از یک محل به محل دیگر حرکت نکنید زیرا به خاطر داشتن محل تزریق بدون سیستم مشخص در درمان دیابت با انسولین مشکل خواهد بود و به پوست صدمه می زند. هنگامی که تمام مربع های یک قسمت را استفاده کردید به قسمت دیگر مراجعه کنید و دو مرتبه همان سیستم را برای درمان دیابت با انسولین ادامه دهید.

درمان جراحی دیابت (جراحی متابولیک)

درمان جراحی دیابت (جراحی متابولیک)

اخیرا تبلیغات ماهوارهای منجر به پرسشهای مکرر همکاران و بیماران در مورد نقش درمان جراحی چاقی در بهبود دیابت شده است.سابقه جراحیهای متابولیک به بیش از نیم قرن قبل باز میگردد.جراحان متوجه شدند با روشهای جراحی چاقی که برای درمان چاقی مفرط استفاده میشد دیابت تیپ 2 بیماران بهبود یافته یا بهتر کنترل میشود. 

درمان دیابت با جراحی

به اختصار میتوان گفت درمان دیابت تیپ2 با جراحی امکان پذیر است.ولی باید توجه داشت این روشهای جراحی چاقی هنوز در مورد تمام بیماران قابل اجرا نیست و در درمان دیابت تیپ1 یا وابسته به انسولین جایی ندارد.

مطالعات جهانی و تجربیات ما نشان میدهد بیمارانی از این اعمال جراحی چاقی بیشترین سود را میبرند که وزن بالاتر از طبیعی دارند در حال حاضر اکثر انجمنهای علمی امریکا و اروپا این نوع جراحی متابولیک را برای شاخص توده بدنی(BMI) بالاتر از 30-35 مجاز میدانند.بیمار باید قبل از جراحی تحت بررسی دقیق آزمایشگاهی برای تایید دیابت تیپ2 قرار گرفته باشد.

جراحی متابولیک استاندارد شامل:

گاستریک بای پس کلاسیک ومینی,اسلیو گاسترکتومی و دیودنال سوییچ میباشند.

روشهای جراحی چاقی مثل ایلیال اینترپوزیشن و پلیکاسیون معده تحت بررسی میباشند.روش جراحی تبلیغ شده که شامل ایلیال اینتر پوزیشن با اسلیو گاسترکتومی میباشد از جانب هیچ منبع علمی مورد تایید نیست.لازم است بیماران با مشورت پزشکان متخصص غدد داخلی و جراحان اعمال چاقی(باریاتریک)درمورد این امرتصمیم گیری نمایند.

جراحی متابولیک به چه بیمیرانی پیشنهاد می شود:

اعمال جراحی متابولیک به بیمارانی پیشنهاد میشود که با مصرف دوزهای بالای دارو وانسولین بیماری دیابت تحت کنترل قرار نمیگیرد و از اضافه وزن نیز رنج میبرند.تمامی افراد دیابتیک با شاخص توده بدنی بالاتر از35 میتوانند از جراحی متابولیک و چاقی( bariatric) سود ببرند.نوع عمل جراحی بر مبنای مشاوره قبل از عمل با جراح مشخص خواهد شد وعواملی مثل وزن,عادات غذایی,بیماریهای زمینه ای و انتخاب خود بیمار در این امر دخیل خواهند بود.


جراحی چاقی بر درمان دیابت موثر است

جراحی چاقی بر درمان دیابت موثر است

برای افرادی که دچار چاقی مفرط هستند احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ به مراتب بیشتر است. به همین دلیل بعد از جراحی چاقی نیاز این افراد به درمان دیابت کاهش پیدا می کند و یا حتی به کلی حذف می گردد. در بسیاری موارد قند خون مریض قبل از مرخص شدن از بیمارستان به حالت طبیعی باز می گردد.

کم کردن حجم معده که به شدت بر روی وزن و کم کردن آن تاثیر می گذارد یکی از بهترین راه ها برای درمان دیابت در افراد مبتلا به این بیماری است.

افرادی که به صورت طولانی مدت به بیماری دیابت مبتلا هستند پس از جراحی چاقی نیز به نتیجه کمتری برای درمان دیابت دست پیدا می کنند. علت این موضوع از بین رفتن کامل سلول های بتای لوزالمعده و عدم ترمیم مجدد آن ها است.

کسانی که جراحی چاقی انجام می دهند باید پس از جراحی چاقی به صورت مکرر فند خون و هموگلوبین گلیکوزیله­ خود را چک کنند.

عمل چاقی اسلیو معده

اسلیو معده

بعد از اسلیو معده می توانم باردار شوم؟ 
- بله، پس از کاهش وزن دلخواه و مناسب پس از عمل جراحی چاقی، امکان بارداری وجود دارد و این هدف طی یک سال و نیم پس از عمل محقق می شود؛ بنابراین به افرادی که قصد بارداری دارند توصیه می شود تا 18 ماه پس از جراحی چاقی اسلیو معده اقدام به باردارینکنند. اگر هم باردار شده اند بهتر است یک سال و نیم پس از زایمان صبر کرده و سپس اقدام به جراحی کنند.

 اسلیو روی عملکرد جنسی اثر می گذارد؟

- معمولا به دلیل کاهش وزن قابل توجه پس از جراحی اسلیو معده، به مرور عملکرد جنسی فرد بهبود پیدا می کند و توان و میل جنسی نیز بالاتر می رود. در افراد چاق سلول های چربی مقدار زیادی هورمون لپتین (LEPTIN) تشرح می کنند که در مقادیر زیاد باعث کاهش میل و توانایی جنسی می شود؛ بنابراین با کاهش بافت چربی و کاهش هورمون لپتین و افزایش بافت عضلانی و توانایی فیزیکی بدن، توانایی جنسی نیز افزایش می یابد مگر اینکه کاهش وزن پس از جراحی چاقی غیر استاندارد و بی کیفیت باشد، طوری که باعث ضعف عمومی بدن شود. در این حالت طبیعی است که میل و توان جنسی فرد کاهش پیدا می کند. 

آیا بعد از جراحی چاقی اسلیو باید جراحی پلاستیک هم انجام شود؟ 
- به دلیل کاهش وزن قابل توجه در مدت کوتاهی پس از جراحی چاقی، بافت پوست فرصت تطابق کامل با چربی های زیرین را نخواهد داشت. البته در صورت انجام ورزش های خاص که باید توسط تیم پیگیری به شما توصیه شود، قدرت تطابق بالا رفته و افتادگی های پوستی در نتیجه عدم تطابق به حداقل می رسد؛ بنابراین در صورتی که افتادگی های پوستی بیش از حد باشد، جراحی پلاستیک برای اصلاح آنها ضروری خواهد بود. همچنین در صورت مصرف نکردن به اندازه و کافی مایعات، افتادگی های پوستی پس از جراحی چاقی هم بیشتر می شود. البته بخشی از افتادگی ها در صورت نیاز با استفاده از تکنیک آر.اف به خوبی درمان می شود. 

بعد از عمل چاقی باید مولتی ویتامین بخورم؟ اینطوری اشتهایم زیاد نمی شود؟ 
- در بسیاری از افراد پس از جراحی اسلیو معده به خصوص در شش ماه اول بعد از عمل، به دلیل کاهش وزن قابل توجه نیاز به مصرف برخی مکمل ها و ویتامین ها وجود دارد و این اجتناب ناپذیر است. 
مصرف داروهای مولتی ویتامین در افراد عادی می تواند افزایش مختصر اشتها را به دنبال داشته باشد ولی این افزایش میل در افرادی که تحت جراحی چاقی قرار گرفته اند، بسیار نامحسوس است، زیرا در این افراد کاهش ظرفیت و میل به غذا خوردن به قدری است که اثر مولتی ویتامین به چشم نمی آید. 

ممکن است عمل چاقی اسلیو بکنم و بمیرم؟! 
- احتمال مرگ و میر ناشی از عمل جاقی بسیار کم بوده و کمتر از نیم درصد است و از این نظر تفاوتی میان اسلیو با سایر عمل ها وجود ندارد و در واقع این عدد، ریسک طبیعی جراحی ها است.