جراحی چاقی

متخصص جراحی چاقی,مینی بای پس,لیزر لیپولیز,عمل چاقی,درمان دیابت,حلقه معده,جراحی های لاپاروسکوپی

جراحی چاقی

متخصص جراحی چاقی,مینی بای پس,لیزر لیپولیز,عمل چاقی,درمان دیابت,حلقه معده,جراحی های لاپاروسکوپی

عمل جراحی کوچک کردن معده گاستروکتومی اسلیو معده (آستینی/ لوله‌ای) برای درمان چاقی

عمل جراحی کوچک کردن معده گاستروکتومی اسلیو معده (آستینی/ لوله‌ای) برای درمان چاقی

اسلیو معده منجر به کم شدن اشتها می‌شود، چون در این عمل به دلیل برداشتن بخشی از معده ترشح هورمون برانگیزنده اشتها، کاهش قابل توجهی می‌یابد. این جراحی میزان صرف غذا  در یک وعده را محدود می‌کند.

بیمار پس از اسلیو معده متوجه می‌شود که دیگر گرسنه نمی‌شود و در هر وعده فقط می‌تواند مقدار کمی غذا میل کند. اگر این عمل برای تغییر عادت‌های غذایی انجام شود، نتیجه حاصل از آن دائمی خواهد بود. بیمار تنها به شرطی وزن کم خواهد کرد و لاغر خواهد شد که کنترل دقیق و سخت‌گیرانه بر مصرف غذا داشته باشد، رژیم غذایی سالم‌تری پیش بگیرد و ورزش منظم را در برنامه زندگی خود بگنجاند.

اگر بیمار به طور مداوم معده را مجبور به پذیرش و هضم مقدار زیادی غذا بکند، معده‌ی کوچک شده کشیده و بزرگ می‌شود، اگرچه هیچ‌گاه به اندازه اول برنمی‌گردد.

اسلیو معده نوعی جراحی لاغری است که در آن بخشی از معده برداشته می‌شود، اما تاثیری بر روش عبور و هضم غذا در معده نمی‌گذارد. بدنه معده در راستای عمودی به گونه‌ای تقسیم‌بندی می‌شود که بخش باقیمانده در بالا دارای دریچه اسفنکتر معده و اسفنکتر باب‌المعده (پیلور) باشد؛ لازم به توضیح است که اسفنکتر باب‌المعده از پایین رو به روده کوچک گشوده می‌شود.اسلیو معده اندازه معده را با برداشتن حدود ۷۵ درصد از حجم آن برای همیشه کم می‌کند. معده از بالا تا پایین به صورت عمودی به گونه‌ای تقسیم بندی می‌شود که شکل هرمی یاا  موزی شکل معده، منتهی به روده کوچک حفظ شود و از این نظرکوچکترین تغییری ایجاد نشود.

مزایای گاستروکتومی اسلیو معده 

مزیت شاخص اسلیو معده این است که چون کوچکترین تغییری در روش هضم غذا ایجاد نمی‌کند، احتمال این که بیمار به مرور دچار کمبود ویتامین‌های اصلی، مواد معدنی یا پروتئین شود کاهش می‌یابد، البته بیمار باید به دلیل کاهش شدید مصرف غذا مکمل در دو سال نخست مصرف کند.

بیماران پس از این جراحی لاغری علی‌رغم غذا خوردن طبیعی سریع‌تر سیر می‌شوند. بیمار طی ۶ تا ۱۲ ماه نخست به دلیل نبود هورمون برانگیزنده اشتها هیچ اشتهایی ندارد. کاهش وزن حاصل از معده برداری لوله‌ای پس از ۲۴ ماه محسوس و چشمگیر خواهد بود.

افراد مناسب اسلیو معده 

افراد دارای شاخص توده بدنی (BMI) بیشتر از ۳۵ و بیماران مبتلا به عارضه‌های مرتبط با چاقی یا BMI بیشتر از ۴۰ متقاضی ایده‌آل جراحی اسلیو معده محسوب می‌شوند.

اسلیو معده برای بیماران دچار چاقی شدید با BMI بالاتر از ۶۰ مرحله نخست از درمان لاغری احتمالاً دو مرحله‌ای به شمار می‌آید. این عمل نسبت به جراحی مرحله دوم خطر کمتری دارد و در کمال ایمنی روی بیماران بسیار چاق انجام می‌شود.

بیماران دچار چاقی شدید معمولاً بیش از اندازه غذا می‌خورند و معده پس از یک تا دو سال بزرگ می‌شود. بااین حال اسلیو معده وزن را آن‌قدر پایین می‌آورد که شاخص توده بدنی به حدود ۵۰ برسد و بعداً سوییچ اثنی‌عشر ممکن باشد. سوییچ اثنی عشر جراحی پیچیده‌تری است که بهتر است روی افرادی با BMI بالاتر انجام نشود.

انتظار از جراحی اسلیو معده  

اکثر بیماران ۶۰ تا ۷۰ درصد اضافه وزن خود را در ۱۲ ماه نخست پس از اسلیو معده از دست می‌دهند. اگر درمان دو مرحله‌ای در نظر گرفته شده باشد، کاهش ۳۰ تا ۵۰ درصدی اضافه وزن را خواهیم داشت. زمان انجام عمل اسلیو معده مرحله دوم، سوییچ اثنی عشر، با توجه به متوقف شدن کاهش وزن یا حتی تمایل به بالا بردن وزن ۱۲ تا ۲۴ ماه پس از عمل اول است.

تمام بیمارانی که در ابتدا BMI بسیار بالا دارند، به عمل مرحله دوم نیاز ندارند، اما اگر بیمار انگیزه قوی داشته باشد و دو تا سه سال پس از اسلیو معده تلاش برای لاغری را ادامه دهد، می‌تواند در زمان دلخواه برای عمل دوم اقدام کند.

تکنیک‌های جراحی

اسلیو معده به روش لاپاروسکوپی معمولاً به جراحی باز ترجیح داده می‌شود. گاستروکتومی لاپاروسکوپی جراحی پیشرفته‌تر با احتمال پایین‌تر بروز عوارض است. جراح گاهی جراحی باز را برای درمان عارضه‌های خاصی مانند سرطان معده پیشنهاد می‌دهد.

جراحی باز

جراح یک برش بزرگ را برای انجام جراحی باز ایجاد می‌کند، پوست، عضله و بافت را عقب می‌زند تا به معده دسترسی پیدا کند.

جراحی لاپاروسکوپی

جراحی لاپاروسکوپی جراحی با حداقل تهاجم است که در آن از تجهیزات خاص و برش‌های کوچک استفاده می‌شود. این عمل درد کمتری دارد و دوران بهبود آن سریع‌تر است. اسلیو معده به کمک لاپاروسکوپی جراحی سوراخ کلید نیز نامیده می‌شود.

عمل اسلیو معده به کمک لاپاروسکوپی

اسلیو معده به کمک لاپاروسکوپی تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود. دکتر راسخی پنج یا شش برش را در ناحیه شکم ایجاد می‌کنند و ۷۰ تا ۸۰ درصد معده را با استفاده از گیره مخصوص جراحی برای همیشه از طریق این برش‌ها خارج می‌کند. بااین حال اکثر بیمارانی که شرایط انجام جراحی لاپاروسکوپی را دارند، می‌توانند جراحی لاپاروسکوپی یک برشی (SILS) را نیز انجام دهند که همان طور که از نام آن مشخص است، در آن یک برش، معمولاً از راه ناف برای کمتر شدن جای زخم و کوتاه‌تر شدن دوران بهبود، ایجاد می‌شود. متقاضیان لاپاروسکوپی یک برشی با توجه به شاخص توده بدنی و قد تعیین می‌شوند.

جراح برای اسلیو معده آن را به لوله باریکی تقلیل می‌دهد تا دهانه‌های طبیعی برای عبور غذا حفظ شود. این لوله باریک همان چیزی است که آستین یا اسلیو نامیده می‌شود و مقدار غذای کمتری را نسبت به گذشته نگه می‌دارد و احساس سیری را پس از صرف غذای کمتر ایجاد می‌کند. نتیجه نهایی چنین عملی لاغری قابل ملاحظه است.

دوران بهبود اسلیو معده

درد و ناراحتی پس از جراحی اسلیو معده طبیعی است، البته درد خفیف است و با توجه به کم تهاجم بودن تکنیک لاپاروسکوپی با دارو مدیریت می‌شود. اکثر بیماران فعالیت‌های روزمره معمول خود را پس از یک هفته از سر می‌گیرند. بیمار پس از جراحی اسلیو معده باید در فواصل زمانی تعیین شده به دکتر کند تا پیشرفت‌شان تحت نظر باشد و دکتر مطمئن شوند که التیام به خوبی انجام می‌شود. به علاوه دکتر به بیمار کمک می‌کنند تا خود را با عادت‌های غذایی جدید وفق دهد.

نتایج اسلیو معده

از آنجایی که جراحی اسلیو معده به شیوه لاپاروسکوپی با استفاده از تجهیزات بسیار ظریف و ایجاد برش‌های کوچک انجام می‌شود، عمل معمولاً سریعتر تمام می‌شود و نتایج پس از طی شدن دوران بهبودی کوتاه‌تر مشخص می‌شود.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.