جراحی چاقی

متخصص جراحی چاقی,مینی بای پس,لیزر لیپولیز,عمل چاقی,درمان دیابت,حلقه معده,جراحی های لاپاروسکوپی

جراحی چاقی

متخصص جراحی چاقی,مینی بای پس,لیزر لیپولیز,عمل چاقی,درمان دیابت,حلقه معده,جراحی های لاپاروسکوپی

نکاتی درباره لیزر لیپولیز

لیزر لیپولیز

لیزر لیپولیز جدیدترین تکنولوژی در کاهش میزان چربی زیر پوست می باشد که بصورت سرپائی وطی یک جلسه باعث رفع چاقیهای موضعی می شود. تاکنون بهترین روش کاهش چربیهای موضعی لیپوساکشن بوده که عوارضی همچون ناهمواری و شلی پوست ،تورم و کبودی را به دنبال داشته است .روش لیزر لیپولیز بدلیل تابش لیزر و تحریک کلاژن سازی و جمع شدگی کلاژن سبب سفت شدن پوست می شود و همچنین تورم وکبودی بسیار کمتر یا ناچیز نسبت به روش لیپوساکشن دارد.


1. آیا لیزر لیپولیز نیازبه استراحت دارد ؟

1 تا 2روز استراحت توصیه می شود .ولی بعضی ها قادرند همان روز به سر کار برگردند .


2. لیزر لیپولیز برای چه نواحی قابل استفاده است؟

لیزر لیپولیز برای بازوها ، پهلوها، رانها ، شکم ، غبغب کاربرددارد وهمچنین جهت رفع شلی پوست بازوهاوغبغب وشکم میشود.
کاهش تعرق زیر بغل – کاهش اسکارهای عمیق جای جوش صورت از کاربردهای جدید تر لیزر لیپولیز می باشد .


3. آیا نتایج لیزر لیپولیز بلافاصله قابل روئیت است ؟

بله ،وبهبودی بیشتر لیزر لیپولیز طی چندین ماه ادامه دارد .


4.آیا اثر لیزر لیپولیز ماندگار است ؟

بله ،بزرگسالان سلولهای چربی جدید تولید نمی کنند ووقتی شخصی وزن اضافه می کند حجم سلولهای چربی بزرگتر می شود .اگر فردی دوباره وزن اضافه کند اکثرا چربی در نواحی کهلیزر لیپولیز انجام نشده است تجمع می یابد .


5.روش انجام لیزر لیپولیز چگونه است ؟

پس از بی حسی موضعی سوراخ بسیار کوچکی در پوست ایجاد می شود و از طریق آن کانولا به قطر 1-2میلی متر به زیر پوست وارد می شود .سپس کانولا به آرامی به عقب وجلو حرکت داده میشود .تا تابش لیزر به زیربه سلولهای چربی برخورد کند وسبب پاره شدن دیواره سلولهای چربی وسپس آزاد شدن چربی مایع درون سلول شود . که بعد از آن این چربی مایع به راحتی با ساکشن با فشار کم خارج شده ویا توسط بدن متابولیز شده از بین برود .


6.مزایای لیزر لیپولیز نسبت به لیپو ساکشن چیست ؟

لیزر لیپولیز برخلاف ساکشن نیاز به بیهوشی ندارد . سبب ناهمواری سطح پوست نمی شود . 
با لیزر لیپولیز کبودی وتورم ناحیه خیلی کمتر می باشد وفرد میتواند در طی 1تا 2روز به سرکار خود باز گردد. 
در ناحیه شکم مخصوصا که ساکشن اغلب باعث شلی پوست می گردد.لیزر لیپولیز می تواند جایگزین خوبی باشد زیرا تابش لیزر باعث جمع شدن و سفت شدن پوست میشود .

 

 عوامل موثر در نتیجه مطلوب لیزر لیپولیز:

با توجه به اینکه چاقی امروزه به معضل اساسی در جوامع مختلف تبدیل شده است. طبیعتا درمان آن هر روزه شکل جدیدتری را تجربه می کند و سعی می شود از پیشرفتهای تکنولوژیک برای درمان آن استفاده شود. در چند سال اخیر تکنیکهای استفاده از ارتعاشات اولتراسوند و حرارت نور لیزر توانسته راه خود را در خرد کردن و از بین بردن سلولهای چربی در میان سایر درمانهای چاقی باز کند که اختصارا به این تکنیک، لیزر لیپولیز  یا خردکردن سلولهای چربی می گویند. این روش یکی دیگر از روشهای درمان چاقی است که امروزه باب شده است، به همین دلیل ما در این مطلب بایدها و نبایدهای لیزر لیپولیز را از زبان متخصص جراحی چاقی می خوانیم.

چه شرایطی باعث ایجاد نتیجه مناسب در درمان لیزر لیپولیز می شود؟

نکته ای که افراد باید از آن آگاه باشند، این است که همه افراد مراجعه کننده نمی توانند کاندیدای مناسبی برای انجام عمل لیزر لیپولیز باشند و اگر انتخاب اولیه صحیح نباشد، نتیجه نهایی به دست آمده نه مورد مطلوب بیمار خواهد بود و نه متخصص جراحی چاقی


معیارهایی که برای انتخاب بیمار مناسب را باید در نظر گرفت:

 حجم چربی: حجم چربی در همه افراد متغیر است، اما افرادی که ضخامت چربی زیر پوستشان بین یک تا 6 سانتی است، می توانند جزو کاندیداهای این عمل لیزر لیپولیز قرار بگیرند و افرادی که ضخامت چربیشان بیشتر یا کمتر از میزان نام برده است، برای انجام عمل لیزر لیپولیز مناسب نیستند.


 وضعیت پوست بیمار: افرادی که افتادگی خفیف تا متوسط پوست دارند، میتوانند جزو کاندیداهای عمل لیزر لیپولیز  باشند، اما افرادی که افتادگی وسیع و شدید پوست دارند، لیپولیز به تنهایی نمی تواند باعث جمع شدگی یا کشیدگی پوست این بیماران شود، به همین دلیل اگر عمل لیزر لیپولیز  به تنهایی در این افراد انجام شود، نتیجه عمل، پوستی شل و افتاده تر از قبل خواهد بود که ممکن است برای بیمار این نتیجه ناخوشایند باشد، اما امروزه میتوان با عمل لیپوابدومینوپلاستی (به معنای حذف پوست اضافه پس از عمل لیزر لیپولیز ) این افراد هم جزو کاندیداهای عمل لیزر لیپولیز  قرار بگیرند.

 وضعیت قوام جداره شکم: افرادی که جداره شکمشان شل است (مانند کسانی که بارداریهای متعددی داشته اند) انجام عمل لیزر لیپولیز  باز هم به تنهایی پاسخگو نیست و بهتر است از روش ابدومینوپلاستی یا (باعث تقویت جداره شکم می شود) استفاده کنند.

 داشتن خواسته معقول: بیمارانی که توقع منطقی از کاهش وزن خود دارند جزو کاندیداهای مناسب هستند، اما افرادی که انتظار بیشتر از نتیجه معقول دارند، بهتر است این عمل لیزر لیپولیز  را انجام ندهند.

تکنیک عمل لیزر لیپولیز به چه صورت است؟ 

یکی از مهمترین بخشها در عمل لیزر لیپولیز استفاده مناسب از حجم مایع تاموسنت (این مایع قبل از لیپولیز داخل چربی تزریق می شود) است و اینکه چه حجمی از مایع در هر ناحیه از بدن فرد وارد شود نیاز به تجربه و تخصص متخصص جراحی چاقی دارد تا نتیجه مطلوبی را به همراه داشته باشد. بعد از تزریق مایع تاموسنت ، دومین نکته که در نتیجه مطلوب دخیل است نوع دستگاه لیزر (کمتوان و پرتوان) با طول موج مناسب است. بعد از آب کردن چربیها و انجام لیزر لیپولیز باید لیزر به مقدار کافی به پوست فرد تابیده شود. این عمل سلولهای پوست بیمار را تحریک کرده و سنتز و کلاژن بیشتری را ایجاد می کند تا پوست بیمار به مرور زمان به حالت اولیه بازگردد و از شلی پوست افراد جلوگیری می کند.


روش انجام لیزر لیپولیز چگونه است؟

پس از بیحسی موضعی سوراخ بسیار کوچکی در پوست ایجاد می شود و از طریق آن کانولا یا آسپیراتور به قطر یک-2 میلیمتر زیر پوست وارد شده، سپس کانولا به آرامی به عقب و جلو حرکت داده می شود تا تابش لیزر لیپولیز زیر سلولهای چربی برخورد کند و سبب پاره شدن دیواره سلولهای چربی و سپس آزاد شدن چربی مایع درون سلول شود که بعد از آن، این چربی مایع به راحتی توسط ساکشن با فشار کم خارج شده یا توسط بدن متابولیز شده از بین برود.

 

اگر حجم چربی خارج شده از بدن بیمار بیش از حد باشد چه پیامدی را به دنبال دارد؟
اگر حجم چربی به میزان مناسب تخلیه نشود باعث فرورفتگی، شکل ناهموار، شل شدن و مختل کردن پوست آن ناحیه شده و فرد را به مخاطره می اندازد و خارج کردن 15 تا 20 کیلو چربی از بدن شخص خطرآفرین است.

 

دوره نقاهت لیزر لیپولیز چگونه است؟
درد پس از عمل کم بوده و با مسکن مناسب کنترل می شود. مختصری تورم و کبودی در محل عادی است و پس از مدتی برطرف می شود. 3 الی 4 روز بعد از عمل فرد قادر به انجام مناسبتهای معمول روزمره است.


محل های مناسب جهت لیزر لیپولیز کدامند:

منطقه ای از بدن که چربی به صورت موضعی رسوب کرده باشد، جهت لیزر لیپولیز مناسب است. از جمله: غبغب، سینه در آقایان، شکم، پهلو، خارج و داخل ران، از نقاط شایع . مناسب جهت عمل لیزر لیپولیز است


قبل و بعد از عمل لیزر لیپولیز باید چه نکاتی رعایت شود؟

قبل از انجام عمل لیزر لیپولیز باید یک جلسه مشاوره برای بیمار گذاشته شود تا در مورد نحوه عمل، فواید و عوارض آن (عوارض عمل لیپولیز بسیار ناچیز است اما بهتر است به فرد اطلاع داده شود) توضیحات لازم ذکر شود. همچنین بعد از عمل فرد باید تحت نظر متخصص جراحی چاقی باشد و در جلسات تعیین شده مورد معاینه قرار گیرد. زیرا مراقبتهای بعد از عمل لیزر لیپولیز قسمتی از عمل است که باعث بهتر شدن نتیجه نهایی می شود. همچنین نکاتی که بعد از عمل باید فرد به آن توجه کند، پوشیدن گنهای مناسب است که از تجمع مایعات و شلی پوست جلوگیری می کند.

توضیحاتی درباره حلقه معده

باندینگ معده (حلقه معده) چیست؟

یکی از راه‌های محدود کننده حجم معده گذاشتن باند یا حلقه معده می‌باشد. در این روش از طریق لاپارسکوپ حلقه ای از جنس سلیکون دور معده قرار داده می شود که به توسط لوله باریکی به محفظه تزریق که در زیر پوست قرار داده شده است وصل می گردد. متخصص جراحی چاقی در جلسات بعدی در مطب با لمس شکم و یافتن محل تزریق مقداری مایع سرم داخل حلقه تزریق می‌کند که این امر منجر به تنگ تر شدن حلقه معده و در نتیجه کوچک‌تر شدن حجم معده می‌شود و به این ترتیب مقدار غذای دریافتی بیمار کم می‌گردد.

امتیازات و محاسن روش حلقه معده چیست؟

۱- قابل برگشت است. یعنی بعد از گذشت زمان در صورت بروز هرگونه مشکل می‌توان با خارج کردن حلقه معده را به شکل اول برگرداند.
۲- قابل تنظیم است و برای خانم‌هایی که در آینده تصمیم بارداری دارند روش مناسبی است و می‌توان در طی بارداری حلقه معده را باز کرد تا غذاخوردن به حالت طبیعی انجام پذیرد و بعد از زایمان نیز می‌توان دوباره حلقه معده را تنگ نمود.
۳- با جراحی های لاپارسکوپی انجام می‌شود و به دلیل عدم برش جراحی درد کمتری را بیماران در این عمل خواهند داشت.
۴- هزینه آن از بای پس معده کمتر است.
۵- تغییری در آناتومی معده ایجاد نمی‌شود.
۶- عوارض اعمال جراحی چاقی بزرگ را ندارد.
۷- فرد نیاز کمتری به داروها و مکمل های غذایی دارد.

چه کسانی کاندید  حلقه معده هستند؟

حلقه معده برای چاقی مفرط درجه ۲ که شامل بیماران با بی ام آی ۳۵ تا ۴۰ بوده بسیار مناسب می باشد.
در کسانی که میل زیاد به شیرینی دارند، حلقه معده مناسب نیست و عمل‌های دیگر توصیه می‌شود. این روش برای کودکان مبتلا به چاقی مفرط و آن دسته از زنان چاق که در آینده قصد بارداری دارند مناسب ترین روش است.

حلقه معده چگونه کار می کند؟

– حلقه معده که در قسمت بالای معده نصب شد، باعث تنگی در ورودی معده خواهد شد و از ورود غذای زیاد به داخل معده جلوگیری می‌کند.
– حلقه معده، معده را به دو قسمت تقسیم می‌کند که توسط راه باریکی ارتباط دارند، همانند یک ساعت شنی نامتقارن (قسمت بالایی کوچک تر از قسمت پایینی)

– وقتی معده کوچک پر می‌شود، شما احساس سیری می‌کنید.

حلقه معده تا چه زمانی می‌تواند در بدن باقی بماند؟

– حلقه معده در صورت نیاز می‌تواند برای همیشه در بدن باقی بماند، ولی اگر دچار عارضه شود می‌بایست از بدن خارج شود.

عوارض حلقه معده شامل موارد زیر است:

۱- عود چاقی اگر بیمار شیرینی زیاد مصرف کند.
۲- عفونت باند و زخم معده که معمولا در ۷ درصد موارد که دستورات به خوبی رعایت نشده رخ می‌دهد. در صورتی که باند عفونی شود و یا معده زخم شود بایستی از طریق جراحی های لاپارسکوپی خارج شود.
۳- جابجا شدن حلقه معده در مواقعی که بیمار اقدام به عق زدن زیاد بکند.

دستورات غذایی پس از عمل جراحی حلقه معده

برای اینکه عمل جراحی حلقه معده شما موفقیت آمیز باشد و شما بتوانید از مشکلات احتمالی پیشگیری نمایید، رعایت بعضی نکات اجتناب ناپذیر بوده و عدم توجه به آن می‌تواند دوره درمان را طولانی و موجب بروز مشکلاتی برای شما گردد.
بنابراین موکدا درخواست می‌گردد توصیه های زیر را که حاصل تجربه صدها نفر از کسانی است که تحت این عمل جراحی حلقه معده قرار گرفتند را جدی گرفته و به آن عمل نمایید تا بتوانید با کاهش وزن تدریجی و منطقی از این بیماری مهلک رهایی یابید.

شش روز اول بعد از عمل حلقه معده:

تغذیه بیماران در عصر و روز بعد از عمل حلقه معده:
فقط مایعات شامل (آب، شیر، چای، آب آبگوشت و مرغ وسوپ آبکی)
تغذیه بیماران از روز سوم تا پنجم:
نیم مایعات شامل (سوپ صاف شده، ماست تازه، غذای آماده کودک (پوره))

از روز ششم به بعد حلقه معده

اگر شما احساس آمادگی می‌کنید، با خوردن لقمه های کوچک می‌توانید شروع کنید، اما باید به موارد زیر دقت داشته باشید:

۱- غذاهایی را انتخاب کنید که خیلی خشک نبوده و حاوی فیبر زیاد نباشد. بنابراین در شروع بهتر است از غذا های غنی از فیبر پرهیز کنید، مثل (پیاز، تره فرنگی و …) همچنین از خوردن پوست میوه ها مانند (سیب و انگور )، سالاد های حاوی برگ و ریشه الیافی مانند (کاهو) گوشت خشک یا فیبری مانند (مرغ، بوقلمون، گوشت نیم پخته )، پنیر پخته شده (پیتزا) پرهیز کنید.
توصیه می شود در مرحله اول سعی نمایید از غذاهای راحت و نرم تر استفاده نمایید، سپس می‌توانید غذاهای دیگر را امتحان کنید. البته این وضعیت و نوع غذای مناسب معمولا برای هر شخص متفاوت است به عنوان مثال خوردن فیله پخته شده مرغ برای یکی غیرممکن و برای دیگری آسان است.
۲- ابتدا تست کنید که چه غذایی را می توانید میل کنید (تحمل کنید). نه فقط در نوع غذا، بلکه مقدار و حجم غذا نیز باید تحت کنترل شما باشد، اگر می بینید که نوعی از غذا حتی بعد از جویده شدن پایین نمی‌رود سعی کنید که آن را به صورت پوره یا تکه های کوچک بخورید. شما به زودی با محدودیت‌های خود آشنا می‌شوید و خود را با آن سازگار می سازید.

هشت قانون طلایی برای نتایج بهتر بعد از عمل حلقه معده

۱- بسیار آرام غذا بخورید، همیشه این قانون را رعایت کنید، حتی اگر خوردن تکه کوچکی ۴۵ دقیقه زمان ببرد.
۲- غذا را زیاد بجوید خیلی بیشتر از حد معمول)
۳- باید از نوشیدن مایعات  گازدار (مثل نوشابه ها و…) و استفاده از داروهای جوشان جدا خودداری فرمایید. حباب‌های هوا در این مایعات باعث وسعت یافتن حجم معده کوچک شما خواهد شد و معده کوچک شما را به یک معده بزرگ تبدیل می کند و حلقه معده شما را بی فایده می سازد.
۴- شما باید در فاصله و وعده های غذایی (مثلا ناهار و شام) مایعات بنوشید و از نوشیدن مایعات همراه غذا خودداری کنید، زیرا نوشیدن آب همراه غذا باعث افزایش حجم غذا می شود و این حجم برای معده کوچک خیلی زیاد است. به طور کلی از نوشیدن مایعات یک ربع قبل از غذا و تا ۲ ساعت بعد از غذا خوداری نمایید.
۵- غذا را قبل از اینکه داخل دهان‌تان قرار دهید به تکه های کوچک تبدیل کنید.
۶- وقتی که غذا در دهان شماست، خوب بجوید و آرام قورت دهید (با مراجعه به دندان‌پزشکی دندان‌هایتان را چک کنید تا مطمئن شوید که به طور موثر می‌توانید بجوید)
۷- وقتی که اولین نشانه های سیری را احساس می کنید باید خوردن را متوقف سازید، حتی یک قاشق اضافه ممکن است که باعث شود شما بالا بیاورید و یا احساس درد در اطراف معده کنید. اصرار به پر خوری باعث می شود تدریجا حجم معده کوچک شما توسعه یابد و به یک معده بزرگ تبدیل شود که این امر موجب می شود حلقه معده شما بی فایده شود.
۸- از ماه دوم پس از عمل دو روز در هفته را به تمرینات ورزشی بر اساس توانایی و علاقه خود اختصاص دهید (همچون شنا، دوچرخه سواری، قدم زدن، اروبیک و …)

جراحی های لاپاروسکوپی

جراحی های لاپاروسکوپی 

معمولا جراحی های لاپاراسکوپی برای بیماری های ناحیه لگن در خانم ها مانند کیست تخمدان، چسبندگی رحم و بررسی عفونت های زنانه مورد استفاده قرار می گیرد.

از طریق جراحی های لاپاراسکوپی می توان حتی نمونه ای از بافت را برداشت و مورد بررسی قرار داد.

جراحی های لاپاراسکوپی نوعی عمل جراحی است که به جراح این امکان را می دهد که با کمترین برش به داخل شکم و لگن فرد دسترسی پیدا کند.

جراحی های لاپاراسکوپی با حداقل مشکلات انجام می گیرد و در بسیاری از موارد می توان به جای عمل جراحی باز که با برش بزرگ‌تری در شکم انجام می گیرد، از لاپاراسکوپی استفاده کرد.

جراحی های لاپاراسکوپی در چه بیماری هایی استفاده می شود؟
جراحی های لاپاراسکوپی معمولا برای دو گروه از بیماری ها استفاده می شود:
1- بیماری های زنان و زایمان و مشکلات دستگاه تناسلی زنان
2- بیماری های دستگاه گوارشی
نام این بیماری ها را بیشتر شرح می دهیم که میتوان با جراحی های لاپاراسکوپی عمل را انجام داد:
- بیماری های التهابی لگن
- آندومتریوز
- سرطان کبد
- تومورهای قسمت شکم یا لگن
- بارداری خارج از رحم
- مشکلاتی که مانع بارداری زن می شوند، مانند انواع کیست ها، چسبندگی ها، فیبروئیدها و عفونت ها
- انجام بیوپسی (نمونه برداری از بافت)
- بررسی اینکه آیا سرطان یک قسمت از شکم به نواحی دیگر آن گسترش پیدا کرده است یا نه؟
- آسیب اندام های داخلی بدن مانند طحال بعد از سوانحی مانند تصادف
- بسته بودن لوله های رحمی
- برای برداشتن اندام هایی مانند رحم، طحال، کیسه صفرا، تخمدان ها، آپاندیس و روده بزرگ
- پیدا کردن علت دردهای ناگهانی ناحیه لگن

مزایای جراحی های لاپاراسکوپی چیست؟

تعدادی از مزیت های روش جراحی های لاپاراسکوپی در مقایسه با عمل جراحی باز عبارتند از:
- کاهش خونریزی، که احتمال نیاز به دریافت خون را کاهش می دهد.
- برش کوچک تر با چاقوی جراحی که درد را کمتر و زمان بهبودی زخم را کوتاه تر می کند.
- درد کمتر که سبب می شود بیمار کمتر به داروهای مسکن نیاز پیدا کند .
- کاهش خطر عفونت : اندام های داخلی بدن کمتر در معرض عفونت قرار می گیرند.


قبل از جراحی های لاپاراسکوپیچه مواردی را باید به پزشگ گفت؟

- اگر به هر نوع داروی بی هوشی حساسیت (آلرژی) دارید.
- اگر بعد از مصرف داروهایی مانند آسپیرین و یا وارفارین، مشکل خونریزی دارید.
- اگر باردار هستید و یا احتمال بارداری را در خودتان می دهید.

قبل از جراحی های لاپاراسکوپی چه باید کرد؟

- قبل از انجام جراحی های لاپاراسکوپی، توصیه های پزشک در مورد خوردن و نوشیدن را حتما رعایت کنید تا در حین انجام آن، مشکلی برای شما رخ ندهد.
- اگر دارویی را باید تحت نظر پزشک در روز جراحی های لاپاراسکوپی مصرف کنید، تنها با جرعه ای آب مصرف کنید و بیش از آن ننوشید.

- هر گونه جواهر و زینت آلات خود را قبل از عمل جراحی از بدن خود خارج کنید تا در حین انجام جراحی های لاپاراسکوپی مشکلی پیش نیاید.

- اگر وسایلی مانند عینک، دندان مصنوعی و سمعک دارید قبل از شروع جراحی های لاپاراسکوپی آنها را به همراه خود تحویل دهید .

- فردی را به عنوان همراه نزد خود ببرید تا در صورتی که کاری برایتان پیش آمد به شما کمک کند و شما را تا منزلتان راهنمایی کند، زیرا بلافاصله پس از انجام جراحی های لاپاراسکوپی فرد ممکن است توانایی انجام کارهای روزمره خود را نداشته باشد .
- هر گونه اطلاعات لازم را برای قبل و حین و بعد از جراحی های لاپاراسکوپی از پزشک متخصص خود سوال کنید تا هر گونه ابهامی در مورد لاپاراسکوپی دارید، برطرف شود. طبیعتا با افزایش اطلاعات در مورد این جراحی های لاپاراسکوپی ، استرس کمتری به فرد وارد می شود .

- روده فردی که قرار است تحت عمل جراحی های لاپاراسکوپی قرار گیرد باید از موادغذایی خالی باشد. بنابراین علاوه بر رعایت محدودیت های خوردن و آشامیدن از روز قبل، پزشک متخصص داروهای ملینی به فرد تجویز می کند تا روده های فرد تمیز شود تا در حین انجام جراحی های لاپاراسکوپی مشکلی پیش نیاید .

- بیمار قبل از جراحی های لاپاراسکوپی باید آزمایش خون، نوار قلبی، عکسبرداری از قفسه سینه، تست عملکرد ریه ها و آزمون های دیگر را که پزشک توصیه می کند، انجام دهد.


بعد از جراحی های لاپاراسکوپی چه باید کرد؟


- رعایت رژیم غذایی مناسب

- داشتن فعالیت بدنی: پیاده روی، ورزشی موثر برای این کار است. فردی که تحت جراحی های لاپاراسکوپی قرار گرفته است، می تواند با انجام پیاده روی، عضلات خود را تقویت کند و گردش خون را به حالت طبیعی برگرداند و با این کار از لخته شدن خون جلوگیری کند.

آیا جراحی متابولیک دیابت را "درمان می کند" ؟

آیا جراحی متابولیک دیابت را "درمان می کند" ؟

به وضوح می توان گفت دیابت در حد کمی شناخته شده و علم پزشکی نمی تواند یک "درمان دیابت" برای آن ارائه دهد. هدف متوقف کردن بیماری است که به معنای رسیدن به سطح طبیعی قند خون و عدم نیاز به درمان دیابت است. این به معنای رساندن گلوکز به حد طبیعی و جلوگیری از پیشروی عوارض دیابت و در نتیجه فرصت دادن به بدن برای ترمیم آسیبها می باشد.

یک مطالعه اخیر در نشریه انجمن پزشکی آمریکا (JAMA) نشان داد که 73 درصد اشخاص مبتلا به دیابت که تحت گاستریک باندینگ همزمان با شیوه درمان دیابت سابق قرار گرفتند به توقف بیماری دست یافتند. در مقابل تنها 13 درصد اشخاصی که فقط تحت شیوه درمان دیابت سابق قرار گرفتند بیماری در آنها متوقف شد.

یک تحقیق حائز اهمیت در JAMA در سال 2004 بر روی بیشتر از 22 هزار نفر که تحت عمل چاقی قرار گرفتند نتایج زیر را نشان داد:

1. دیابت در 86 درصد بیماران کاملا برطرف شد و یا بهبود پیدا کرد. 
2. چربی خون بالا در بالای 70 درصد بیماران بهبود پیدا کرد. 
3. فشار خون بالا در 78 درصد بیماران کاملا برطرف شد یا بهبود پیدا کرد.

علاوه بر این، مطالعه ای در نشریه سالانه جراحی چاقی نشان داد که 83 درصد از 240 بیمار که تحت گاستریک بای پس (Gastric Bypass) قرار گرفتند بیماری دیابت آنها "درمان" شد.

مطالعه ای در نشریه پزشکی نیوانگلند نشان داد که پس از جراحی چاقی گاستریک بای پس (Gastric Bypass) مرگ و میر در دراز مدت بعد از عمل، و به ویژه مرگ ناشی از دیابت، به میزان چشمگیری کاهش پیدا کرد.

اصلی ترین نتیجه همه این تحقیقات این است که جراحی متابولیک می تواند نقش عمده ای در معالجه دیابت نوع 2 ایفا کند

آیا جراحی متابولیک دیابت را "درمان می کند" ؟

ما می دانیم که جراحی متابولیک دیابت نوع 2 را متوقف می کند اما آنچه نمی دانیم این است که چگونه این تاثیر را می گذارد.

نظریات مختلفی در این باره وجود دارند همانند این نظر که انتقال مستقیم غذا به روده تحتانی ترشح ماده ای به نام "پپتید گلوکاگون مانند 1 (GLP-1)" را تحریک می کند که می تواند تولید انسولین را افزایش دهد.

نظریه دیگری می گوید که هورمونهایی که محرک گرسنگی هستند مثل پپتید PPY Y می توانند در نتیجه تنظیم دوباره آناتومی دستگاه گوارش بی اثر شوند. بنابراین اگر تمایل کمتری به قند ایجاد کنند اشخاص می توانند سطح قند خون خود را بهتر کنترل کنند.

همچنین ما در مورد نوع ایدئال جراحی متابولیک برای درمان دیابت چیزی نمی دانیم. مطالعات مختلفی انواع گوناگون جراحی را بررسی کرده اند. تا این زمان بهترین نوع شناخته شده گاستریک بای پس لاپاروسکوپیک (laparoscopic RY gastric bypass) است که به خوبی اثر گذار است و دیابت نوع 2 را تقریبا بلافاصله بعد از جراحی متابولیک متوقف می کند.

سوال دیگری که باقی می ماند این است که چه هنگام جراحی متابولیک باید صورت بگیرد، هنگامی که دیابت تازه تشخیص داده شده و یا دیرتر هنگامی که عوارض بیماری شروع به پدید آمدن کرده اند. طبعا زمان زودتر به منظور پیشگیری از عوارض دیابت نوع 2 ترجیح دارد.

جراحی متابولیک چیست؟

جراحی متابولیک چیست؟

جراحی متابولیک که این روزها در رسانه های ماهواره ای تبلیغات وسیعی در مورد آن در کشور عزیز ما ایران در حال انجام است و باعث بروز امیدواری و صرف هزینه گزاف سفرو درمان غیر واقعی برای بیماران دیابتی گردیده است یکی از انواع اعمال جراحی است که از سال 1950 تحت عنوان جراحی باریاتریک یا جراحی متابولیک برای درمان چاقی های مرضی و مفرط ابداع شده است و توسط متخصص جراحی چاقی در سراسر دنیا انجام میشود . در سال 1970 این نوع بخصوص مورد تبلیغ با نام سویچ دئودنوم توسط جراح ایتالیائی بنام ( اسکوپینارو) معرفی شد . که در تکنیک مورد تبلیغ تغیر کوچکی در نحوه جابجایی روده باریک به سویچ دئودنوم داده شده است تا از مقاومت انسولینی در بیماران دیابتی تیپ 2 کاسته شود .

اعمال جراحی بای پس روده ای با ایجاد سندرم سوئ جذب شدید و با تخریب مسیر طبیعی عبور و هضم و جذب مواد غذائی ضمن کاهش شدید وزن در بیماران مبتلا به چاقی های مرضی شدید باعث بروز عوارض جبران ناپذیری درانسان گردیده است که بمرور و با مشخص شدن عوارض حاصله در بیماران روز به روز از تعداد جراحان و مراکزی که این عمل را آنهم فقط برای درمان چاقی مفرط شدید توصیه مینمایند کاسته شده است . بنحوی که امروزه در آمریکا در کمتر از 5-10 درصد موارد وفقط برای درمان متخصص جراحی چاقی مفرط با شاخص توده بدن 45-50 از این روش استفاده میشود .

عوارضی که در نتیجه انجام این عمل جراحی در بیماران بوجود میاید عبارتند از : اختلال شدید املاح بدن اسهال های شدید و جهنده- نارسائی کبدی سنگهای کلیوی سوئ جذب پروتئین ها وچربی ها ورم بدن ریزش مووطاسی کاهش شدید ویتامین های بدن و شبکوری تورم و نفخ شکم و رفلاکس شدید مواد غذائی .

همراه با این عوارض کاهش قند خون و کاهش چربی خون از دیگر نتایجی است که بدنبال انجام این جراحی متابولیک در بیمار مبتلا به چاقی مفرط بروز میکند که مورد تبلیغ غیر واقعی مراکز درمانی کشور های همسایه قرار گرفته است و موضوع را بنحوی عنوان نموده اند که گویا امکان و یا توانائی انجام این قبیل اعمال جراحی متابولیک در میهن عزیز اسلامی ما و یا همکاران جراح توانمند ایرانی وجود ندارد.

لازم به ذکر است که انواع اعمال جراحی متابولیک برای درمان چاقی مفرط مرضی هم بطریق جراحی باز لاپاراتومی و هم بطریق بسته لاپاراسکوپی در میهن عزیز اسلامی ما قابل انجام است اما برای درمان دیابت نوع 2 که مورد تبلیغ این رسانه هاست با توجه به وجود عوارض شدید در کتاب ها و منابع علمی فعلا توصیه نمیشود .متخصص جراحی چاقی ایرانی نیز با توجه به وجدان کاری و خدا ترسی ذاتی خود این گونه اعمال را برای درمان قطعی دیابت فعلا توصیه نمی نمایند.