جراحی چاقی

متخصص جراحی چاقی,مینی بای پس,لیزر لیپولیز,عمل چاقی,درمان دیابت,حلقه معده,جراحی های لاپاروسکوپی

جراحی چاقی

متخصص جراحی چاقی,مینی بای پس,لیزر لیپولیز,عمل چاقی,درمان دیابت,حلقه معده,جراحی های لاپاروسکوپی

عوارض باندینگ معده

عوارض باندینگ معده

دستگاه حلقه معده قابل تنظیم معده

در روش جراحی چاقی این حلقه یک حلقه سیلیکونی ساده است که بالونی باد کردنی در داخل آن قرار دارد.بالون به وسیله یک لوله سیلیکونی دراز،باریک و ضد تاب خوردگی به پورتی برای تزریق وصل می شود.جراحی چاقی حلقه را مانند ساعت مچی دور قسمت فوقانی معده،حدود ۱۵میلی متر زیر پیوستگاه معده و مری می بندند.این حلقه،معده را به یک کیسه کوچک در قسمت فوقانی ۱۵ میلی متر و بقیه قسمت تحتانی معده تقسیم می کند.پورت تزریق را زیر پوست کار می گذارند.در این جراحی چاقی هنگام تزریق مایع به درون پورت ورودی،بالون باد می شود و دهانه خروجی قسمت فوقانی معده تنگ می گردد.در نتیجه در این جراحی چاقی، حلقه میزان غذایی را که می خورید محدود و کنترل میکند وجریان تخلیه آن ازقسمت فوقانی معده راکند خواهد کرد.در این جراحی چاقی سایز باند یا حلقه را با تزریق یا خارج کردن مایع می توان تنظیم کرد.این تنظیمات را میتوان هنگام ویزیت های ساده سر پایی بر اساس میزان کاهش وزن طی یک ماه اخیرو میزان غذایی  که هر بار بیمار می تواند بخورد، انجام داد .بنابراین در این جراحی چاقی،  حلقه را می توان در هر زمان متناسب با نیازهای هر بیمار تنظیم کرد.تنها با میزان کمی غذا احساس سیری و ارضاء ایجاد می شود.مصرف کم غذا موجب کاهش وزن چمشگیری می شود. این جراحی چاقی به روش لاپاروسکوپی یا جراحی بسته انجام می شود. در این روش جراحی چاقی به برش بزرگ نیازی نیست و برای دسترسی به ناحیه معده از ۵ برش بسیار کوچک (حدود۰.۵ تا یک سانتی متری) استفاده می کنند و سپس آنها را با بخیه هایی که خود به خود آب می شوند، می بندند.زمان بهبودی سریع است واغلب تنها به مدت یک شب به بستری نیاز است.بسیاری از افراد می توانند فعالیت های عادی خود را یک هفته پس از جراحی چاقی شان آغاز کنند.این عمل جراحی در بیهوشی کامل انجام می شود و ممکن است به مدت ۱۵ دقیقه تا بیش از یک ساعت طول بکشد.

مزایای جراحی چاقی باندینگ معده عبارتند از:

۱.  انجام این عمل جراحی چاقی نسبت به سایر اعمال جراحی چاقی آسان تر و زمان عمل کوتاه تر است.

۲. در این جراحی چاقی حلقه را می توان به روش لاپاراسکوپی و بدون ایجاد برش بزرگ کار گذاشت.

۳.هیچ تغییری در سیستم گوارش و مسیر آن ایجاد نمی شود.

۴. قابل تنظیم است.

۵. کاملاً بر گشت پذیر است.این حلقه را می توان ،برای مثال در دوره بارداری یا بیماری طولانی مدت،تخلیه کرد که به معده تان امکان می دهد به وضعیت قبلی باز گردد یا می توان آن رابه راحتی با همان چند سوراخ  خارج کرد.

۶. تنها روش استاندارد جراحی چاقی در نوجوانان (سن بالای ۱۲ سال ) است.

۷. اکثر افراد در تمام سنین و تمام وضعیت های جسمی آنرا به خوبی تحمل می کنند.

۸. این عمل جراحی چاقی ممکن است به ویژه مناسب افرادی باشد که ۲۶ تا ۹۰ کیلو گرم اضافه وزن دارند.

۹. بستری کوتاه مدت (حدود۲۴ ساعت)

۱۰. کمترین درصد عوارض کوتاه مدت پس از عمل جراحی چاقی.

۱۱. هیچ نوع کاهش جذب وجود ندارد.فرد می تواند ویتامین ها و مواد معدنی را کاملاً جذب کند.

اخیراً سازمان غذا وداروی امریکا (FDA) توصیه کردهاست که جراحی چاقی باندینگ معده در افراد چاق با BMI بالای ۳۰ که با رژیم و ورزش موفق به کاهش وزن مؤثر نشده اند و در بیماران دیابتیک با BMI بالای ۳۵ این جراحی چاقی انجام شود

کاهش وزن پس از کارگذاری حلقه قابل تنظیم معده

اثر بخشی دستگاه حلقه قابل تنظیم معده به موفقیت عمل جراحی چاقی و توانایی بیمار در تغییر رژیم غذایی و عادت غذایی خود بستگی دارد.بیمارانی که درمان با دستگاه حلقه قابل تنظیم معده را انتخاب می کنند باید در شیوه زندگی خود تغییرات طولانی مدت ایجاد کنند .توجه به نکات زیر بعد از جراحی چاقی حلقه معده ضروری است:

۱.روزی ۵ وعده غذا بخورید.ترجیحاً یک وعده صبحانه، دو وعده غذای پروتئینی،یک وعده سوپ ویک وعده پوره انواع سبزی جات توصیه می شود.

۲.درهر وعده غذایی کل موادی که مصرف می کنید باید در یک فنجان چای خوری سر خالی جای بگیرد.

۳.بایستی هر لقمه ۲۰ بار محکم جویده شود.

۴. با قاشق کوچک غذا بخورید.

۵.از نیم ساعت قبل تا یک ساعت بعد از غذا مایعات ننوشید. نوشیدن مایعات علاوه بر این که سبب بد حالی شما می شود، موجب افزایش احتمال بروز عوارض نیز می شود.

۶. به محض این که احساس پری یا سیری کردید از خوردن دست بکشید. در صورتی که حتی یک لقمه بیشتر بخورید ، موجب بروز استفراغ وعوارض ناشی از ان می شود که در بخش عوارض توضیح داده شده است.

۷. ازخوردن نوشابه های گاز دار و فست فود ها خودداری کنید.

۷. روزانه دو بار ، هر بار ۴۵ دقیقه پیاده روی تند داشته باشید. این کار سبب می شود کاهش وزن ، مؤثرتر بوده و عمدتاً از حجم چربی ها کاسته شده و عضلات قوی باقی بمانند.

۸.با توجه به این که هدف از جراحی چاقی باندینگ معده تغییر روش زندگی است، انتظار می رود پس از دو سال بیمار توانسته باشد این تغییر را در زندگی خود ایجاد نماید. لذا شرکت های سازنده ی باند توصیه می کنند بعد از ۲ سال از جراحی چاقی باند خارج شود. اما می توان تا زمانی که حلقه مشکلی برای بیمار ایجاد نکرده، ان را خارج نکرد.

۹.به منظور کاهش احتمال بروز عوارض ، اغلب توصیه می شود تا ۶ هفته بعد از عمل جراحی چاقی داخل حلقه مایع تزریق نشود. برخی از بیماران بدون تزریق کاهش وزن قابل توجهی پیدا می کنند. اما در برخی دیگر کاهش وزن پس از تنظیم یا adjustment اتفاق می افتد.

۱۰.معمولاً بیماران ۷۰ تا ۶۰ درصد وزن اضافی خود را  پس از جراحی چاقی از دست می دهندو میزان کاهش وزن ارتباط بسیار زیادی با روش تغذیه، میزان فعالیت ومیزان همکاری بیمار دارد.

تنظیم باند(Band Adjustment)

۱٫اولین تنظیم ۶ هفته پس از عمل انجام می شود.

۲.اولین تنظیم در بخش رادیولوژی وزیر فلوروسکوپی انجام میشود.

۳. تنظیمات بعدی می تواند در مطب انجام شود.

۴.تنظیم باند اغلب نیاز به بی حسی ندارد.

۵. قبل از تنظیم باید حداقل ۶ ساعت ناشتا باشید.

۶.هر چقدر تعداد تنظیمات کمتر باشد، احتمال عارضه کمتر است.

۷.بعد از تنظیم باید تا ۲ روز مایعات صاف شده و تا ۷ روز mix شده رقیق استفاده کنید.پس از ان خوردن جامدات با لقمه های کوچک را شروع کنید.

چه موقع لازم است برای تنظیم باند مراجعه کنید؟

اگر طی یک ماه گذشته کمتر از ۲ تا ۴ کیلوگرم کاهش وزن داشتید می توانید برای adjust یا تنظیم باند اقدام کنید.

عوارض جراحی چاقی باندینگ معده:

۱. جابجایی باند: درصورتی که بعد از احساس پری و سیری به خوردن ادامه دهید و دچار استفراغ های مکرر شوید، احتمال بروز این عارضه وجود دارد. در صورت جابجا شدن باند، دچار درد شکم، درد پشتو استفراغ بدنبال خوردن غذا میشوید و باید سریعاً به جراحتان مراجعه کنید.

۲.اسیب به جدار معده: در اثر عفونت و یا خوردن بیش از حد اتفاق می افتد وبه صورت تورم ودرد وقرمزی در محل پورت زیر پوست ظاهر میشود.

۳.عفونت باند: در هر حال باند یک جسم خارجی است و هر زمان ممکن است دچار عفونت شود و علایم ان شامل تورم ودرد وقرمزی در محل پورت زیر پوست است.تنظیمات مکرر باند احتمال بروز این عارضه را افزایش می دهد.

در صورت بروز هر یک از عوارض فوق بایستی باند خارج شود.زمان بروز این عوارض پس از جراحی چاقی قابل پیش بینی نیست.

عوارض دیگری مانند بزرگ شدن حجم قسمت فوقانی معده(قسمت بالای باند) وریفلاکس با تغییر حجم باند ونحوه ی خوردن قابل اصلاح هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.